شهر دزدا

وضعیت بازار بازی‌های ویدیویی در ایران وضعیت بسیار جالبی است. به شهر دزدا خوش‌ آمدید! جایی که دزدان به راحتی به کارشان ادامه می‌دهند و مامورین هم به سراغ درست‌کارها می‌روند که خدای نکرده خیلی صادق و درست نباشند. اگر فرصتی باقی بماند، مسوولین به حمایت از دزدان نیز می‌روند، به هر حال این‌جا شهر دزدان است.

سرآغاز دزدان

با جدی شدن بازی‌های ویدیویی در جهان، این محصولات در کشور ما نیز جدی شدند، اما نسخه‌های غیرقانونی و دزدی آن‌ها. عدم وجود قوانین کپی رایت در کشور هم زمین همواری برای جولان انواع نسخه‌های کپی شده و غیری قانونی بازی‌ها در کشور بود.

این مساله تا حدی در همه جای دنیا وجود دارد و یک معضل است ولی شهر دزدان از آن فراتر رفت و …


مباح نمودن دزدان و دزدی‌های آن‌ها

به دلایل نامشخصی دولت ما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ما تصمیم گرفتند که اجازه ندهند هر کسی بازی‌های کپی را در کشور توزیع کند! (قسمت اول این جمله یک رویا برای هر کشور خواستار رشد و شکوفایی است ولی متاسفانه قسمت دومی نیز دارد) بلکه هر که را که دولت اجازه دهد و بازی‌هایی را که در قبال آن به دولت مبلغی بابت دریافت هولوگرامی پرداخت شود حق پخش پیدا خواهد کرد. به این ترتیب اتفاق به این شکل رقم خورد که:

۱ – دزدی تصمیم به پخش یک بازی بدون اجازه از تولید کننده اصلی آن در ایران می‌گیرد.
۲ – نیت خودش را به مسوولین بازی و فرهنگ در کشور اعلام می‌کند.
۳ – مسوولین در صورت صلاحدید و بسیاری موارد دیگر، به او اجازه می‌دهند و منت بر سر او می‌گذارند که اگر بابت هر نسخه دزدی که قصد دارد انجام دهد، مبلغی به آن‌ها پرداخت شود، آن عمل بلامانع است و تمام قوای کشور نیز از او در این مسیر حمایت خواهد کرد! به همین راحتی دزدی مباح می‌شود!

این روش سالیان است که در کشور کار می‌کند و از همان ابتدا نیز ضربه بسیار سنگینی به استعدادهای کشور ما که قصد بازی‌سازی و تولید داشتند زد اما بازی‌سازان شجاع ما در این شهر دزدان به کار سالم و با ارزش تولیدات خود نیز ادامه دادند و اتفاقا نتایج خوبی هم گرفتند.

ظهور بازی‌های موبایلی

با جدی شدن و همه گیر شدن بازی‌های موبایل، کمی از بازار داغ دزدان محصولات فیزیکی کم شد و دزدان الکترونیک کم کم جای همکاران فیزیکی خود را گرفتند و سایت‌هایی با رنگ و شکل‌های متنوع راه‌اندازی شد که انواع بازی‌ موبایل را بصورت غیرقانونی و بدون اجازه از صاحبان اصلی برای دانلود رایگان و یا پولی قرار دادند.

عده کمی هم بصورت صحیح و غیز دزدمدارانه تصمیم به فعالیت‌ نمودند و با صاحبان بازی‌ها ارتباط برقرار کردند و بصورت رسمی و قانونی محصولات آن‌ها را در ایران ارایه کردند و سهم آن‌ها را هم از فروش بازی پرداخت کردند. کاری که در نوع خودش در کشور ما بدون سابقه بوده. کاری زیادی درست و سالم که قطعا جایی در شهر دزدان ندارد. به همین دلیل هم مسوولین به تلاش و تکاپو افتادند که مشکلی برای این حرکت سالم ایجاد کنند و به فکر فرو رفتند. یکی از اقداماتی منحصر به فرد در جهانی (که همواره در کشور ما باید روی دهد) که تصمیم دارند انجام دهند دریافت عوارض از این بازی‌هایی است که بصورت قانونی قصد حضور در ایران دارند. برای تضعیف آن‌ها. به بهانه حمایت از صنعت داخلی. به بهانه مصرف آن عوارض برای حمایت از تولید داخلی.

بازی‌سازان مطرح ما هم همگی مخالف این تصمیم بودند و خب کاملا مشخص هم می‌باشد که هر کسی که به دنبال انجام کار صحیح باشد از کارهای صحیح هم خوشش‌ می‌آید و از کارهای ناسالم نیز بیزار است.

نتایج این تصمیم و تلاش بی وقفه برای قانونی کردن تنبیه درستکاران را در این لینک‌ها دنبال کنید:

جلوگیری از ورود بی‌رویه بازی‌های رایانه‌ای

http://www.icana.ir/Fa/News/322133

ولی دزدان محصولات ایرانی حتما دستگیر می‌شوند

خیر!
در شهر دزدا با دزدان کاری ندارند. البته ادعای کار داشتن وجود دارد ولی خب … به عنوان مثال همواره مسوولین حامی این صنعت عنوان می‌کنند در صورتی‌که سایتی یکی از بازی‌های ایرانی را بصورت غیرقانونی برای دانلود قرار دهد، حتما با یک تلفن از طرف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و هماهنگی‌های انجام شده با پلیس فتا، آن سایت فیلتر می‌گردد و با آن دزد برخورد می‌شود.

اما تجربه ما در شهر دزدان به این ترتیب بود که پس از مشاهده عرضه غیر قانونی بازی‌های ساخت خودمان در سایت‌های هموطن و ایرانی و اطلاع این موضوع به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و پیگیری‌های متعدد و تماس‌های گوناگون و برو و بیا و بشین و پاشو، نهایتا هیچگونه اتفاقی برای برادران دزد هموطن ما نیفتاد و بازی‌های شرکت ما با افتخار در ویترین‌های این دزدان در روز روشن می‌درخشند.

تصویر زیر یک نمونه از عرضه غیر قانونی بازی شمشیر تاریکی در شاه‌دزدی به نام فارسروید است!


ای علاقمندان به بازی‌های ویدیویی در این کشور، بدانید که با مشکل ایجاد کردن برای حضور بازی‌های خوب خارجی که بصورت رسمی توزیع می‌شوند، بازی‌سازان ایرانی هر روز ضعیف‌تر می‌شوند و شما هیچ گاه یک بازی عالی ایرانی که به آن افتخار کنید را تجربه نخواهید کرد. دقیقا مشابه تجربه سمند سواری شما.

ای گیمرها، بدانید که به زودی پول بیشتری بابت بازی کردن بازی‌های مورد علاقه خود باید پرداخت کنید زیرا عوارضی خواهد آمد و این مبالغ قرار نیست از جیب صاحب محصول و یا واسطه‌های فروش در کشور برود بلکه مستقیما قرار است آن هزینه به شما تحمیل بشود.

بازی‌ساز عزیز، به بهانه تو گردش مالی جریان پیدا خواهد کرد ولی همانطور که در گذشته نیز تو فقط نظاره‌گر بودی،‌ همچنان هم نظاره‌گر خواهی ماند.

فروشگاه‌های عرضه دیجیتالی و رسمی بازی‌ها، سخت کردن عرضه بازی‌های خوب خارجی و حمایت مصنوعی از محصولات ضعیف ایرانی حتما شما را نیز ضعیف خواهد کرد،‌ شمایی که یک تنه و بصورت مستقل باعث شکل‌گیری صنعت بازی‌های موبایل در ایران شدید و کاری کردید که هیچ نهاد دولتی هرگز نمی‌توانست انجام دهد. ضعیف شدن شما ضعیف شدن صنعت بازی‌های ما است.

مسوولان دل‌سوز، آیا واقعا فکر می‌کنید که مشکل بازی‌سازی ما حضور بازی‌های خوب خارجی و همچنین بی‌پولی تیم‌های بازی ساز‌ است؟ آیا در جریان بازی‌های موفق ایرانی که با حضوری انواع بازی خارجی چندین سال است مطرح هستند بوده‌اید و یا می‌دانید که نیازشان دقیقا چیست و یا به فکر کوچکترین حمایتی از آن‌ها بوده‌اید؟ آیا انواع شرکت‌های پول‌داری که به بازی‌سازی روی‌ آورده‌اند و با تجربه ترین افراد صنعت را با بالاترین دستمزدها استخدام کرده‌اند ولی هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌اند را دیده‌اید؟ واقعا هنوز تصور می‌کنید مشکل ما مشکل مالی و یا حضوری رسمی بازی‌های خارجی است؟

وضعیت دلسوزانی که نیت مثبت برای این شهر دزدان ما دارند در بهترین شرایط کاملا مطابق با این شعر زیبای مولاناست:

مرغ بر بالا و زیر آن سایه‌اش       می‌دود بر خاک پران مرغ‌وش

ابلهی صیاد آن سایه شود              می‌دود چندانک بی‌مایه شود

بی‌خبر کان عکس آن مرغ هواست   بی‌خبر که اصل آن سایه کجاست

تیر اندازد به سوی سایه او            ترکشش خالی شود از جست و جو

ترکش عمرش تهی شد عمر رفت     از دویدن در شکار سایه تفت

شاید روزی خود مرغ را هدف بگیریم و دست از سر شکار سایه‌ آن بر داریم.

این نوشته در دسته‌بندی نشده ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخ دهید