بازخورد دادن (Feedback)

یکی از مهمترین نیازهای انجام کار تیمی و به‌خصوص بازی‌سازی، بازخورد دادن (Feedback) اعضای تیم به یکدیگر در مورد کارها است. این موضوع بدون شک از وظایف رهبر و یا مدیر تیم‌ می‌باشد ولی بصورت کلی بازخورد دادن هر عضوی از تیم به هر عضو دیگر نیز در شرایط صحیح می‌تواند بسیار مفید باشد و برای موفقیت تیم لازم است.

در مورد روش صحیح بازخورد دادن CCCP را فراموش نکنید. (Clear, Complete, Consistent, Professional)

بازخورد شما باید:

۱ – واضح و مشخص باشد (Clear)
بصورت دقیق نظر خود را مطرح کنید. از واژه‌های گنگ و نامفهوم استفاده نکنید. مشکلی که گاهی برای ما فرهنگی است مربوط به در لفافه صحبت کردن به دلیل تعارف و یا ترس بر هم خوردن نظم ظاهری است. هر چقدر دلایل بیشتری برای نظر خود داشته باشید، نظر شما از عمق معنایی بیشتری برخوردار است و برای مخاطب می‌تواند مفید‌تر باشد.

۲ – کامل باشد (Complete)
قسمتی از نظر خود را پنهان نگذارید. تمام آن را بصورت کامل بیان کنید. گاهی این اتفاق بصورت ناخودآگاه روی می‌دهد زیرا ممکن است تصور کنیم که شخص مقابل آن‌چه در ذهن ما است را می‌داند و نیازی به تکرار نیست.

۳ – استوار باشد (Consistent)
استواری در بازخورد به معنی بی تغییری آن است. اگر امروز یک نظر دارید و فردا نظر شما عوض می‌شود قطعا استواری در آن وجود ندارد. نیازمندی نظر استوار، ریشه داشتن آن است. در واقع اگر دلایل خود را بشناسید و بر اساس آن‌ها تصمیم‌ بگیرید نظر شما هم استوار خواهد بود و روزانه تغییر نخواهد کرد.

۴ – حرفه‌ای باشد (Professional)
بازخورد حرفه‌ای از مرز بین کار و شخص عبور نمی‌کند. نظر شما در مورد کار خواهد بود و نه در مورد آن شخص و خصوصیات شخصی و مشکلات احتمالی که به نظر شما در او وجود دارد (طبیعتا این‌گونه بازخوردها هم در جای دیگر مفید است ولی در حال حاضر صحبت روی بازخورد در مورد کار است). همواره کار را نقد می‌کنید. علاوه برآن، با فرم حرفه‌ای و صحیح بازخورد را مطرح می‌کنید. به عنوان مثال طی یک ایمیل مشخص بصورت کامل نظر خود را بیان می‌کنید و به افرادی که مرتبط هستند ارسال می‌کنید. اگر نظر شما در مورد کار یکی از اعضای تیم است، زمان لازم را برای صحبت با او تخصیص دادن نیز زیر مجموعه حرفه‌ای بودن است.

درست بازخورد دادن بسیار مهم است و رعایت نکردن این موارد می‌تواند مشکلات جدی در کار تیم و روحیه تیمی ایجاد کند.
موارد بالا مرتبط با ماهیت بازخورد می‌باشند و برای مطالعه بیشتر در مورد بعضی از فرآیندهای بهینه بازخورد دادن به این مقاله رجوع کنید:
https://hbr.org/2014/06/how-to-give-your-team-feedback

این نوشته در رهبری, کار تیمی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخ دهید