چه چیزی باعث رضایت از کار می‌شود؟

به این سوال از جنبه‌های گوناگون تاکنون پرداخته شده است و یکی از بهترین دسته‌بندی‌ها در کتاب Enchantment از Guy Kawasaki نوشته شده است. در این کتاب او عنوان می‌کند که سه عامل برای رضایت از کار اعضای یک تیم بسیار مهم است.
۱ – تسلط در کار (Mastery): بخشی از رضایت از کار از این موضوع می‌آید که شرایطی در کار وجود داشته باشد که ما هر روز توانمندتر شویم و یادگیری نیز بخش جدی از کار ما باشد. همه ما خمودگی ناشی از تکراری شدن کارها و احساس عدم رشد را تجربه کرده‌ایم.
۲- استقلال (Autonomy): اگر احساس کنیم که در انجام کارهای روزانه آزادی عمل نداریم و همه چیز برای ما مشخص شده است، طبیعتا به عدم رضایت منتهی می‌شود. تا حدی امکان خلاقیت داشتن در انجام کارها حتما لازم است.
۳ – هدف (Purpose): شاید مهمترین دلیل همین مساله باشد و پیچیده‌ترین هم هست. با هدف بودن کار برای ما و معنی داشتن کار برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد. این سوال بسیار برای ما پیش‌ می‌آید که من برای چه دارم این کار را انجام می‌دهم؟ هر چقدر برای این سوال بیشتر جواب و دلیل داشته باشیم، کار برای ما معنی بیشتری دارد و حتما رضایت بیشتری نیز خواهیم داشت.
همواره MAP را در خاطر داشته باشید و برای اعضای تیم‌ خود نیز با توجه به این سه، فضایی را فراهم کنید.
لینک کتاب بسیار خوب Guy Kawasaki در Amazon:
لینک خرید نسخه الکترونیک ترجمه فارسی کتاب Enchantment که به فارسی افسونگری ترجمه شده است:
این نویسنده که یکی از آدم‌های تاثیرگذار در Silicon Valley است کتاب‌های بسیار خوب دیگری نیز نوشته است.
این نوشته در کتاب ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخ دهید