کایزن (Kaizen) یکی از فلسفههای کار ژاپنی است که اساس آن بر بهبود دایمی بهرهوری قرار دارد. در مورد این روش که در شرکت تویوتا نیز بصورت جدی دنبال میشود مطالب زیاد نوشته شده است و یکی از بهترین کتابها نیز Gemba Kaizen است.
https://www.amazon.co.uk/Gemba-Kaizen-Commonsense-Continuous-Improvement/dp/0071790357/ref=dp_ob_title_bk
یکی از نکات خیلی مهمی که در این کتاب نیز به آن اشاره میشود، حضور مدیر و یا رهبر تیم در Gemba یا به عبارتی محلی که کار در آن انجام میشود است. در مورد شرکت این اتاقی است که اکثر کارمندان در آن قرار دارند و در مثال کارخانه دقیقا سالن اصلی است که کارگرها در آنجا هستند. اینکه مدیر تیم در کنار بقیه باشد و از نزدیک با چالشهای آنها و وضعیت روحی آنها در ارتباط باشد در این روش بسیار توصیه میشود. در مورد مدیر شرکت هوندا گفته شده است که حتی اتاق شخصی خود را نداشته زیرا همواره در حال حرکت در محل کار و تعامل با اعضای شرکت و کارخانه بوده است.
مراقب فاصله گرفتن از اعضای تیم خود باشیم!